Pierścienie biskupów, buntowników i rockersów, pierścienie starożytnych Egipcjan, XVII-wieczne pierścienie weneckich dożów, XVIII-wieczne emalie, XIX-wieczne próżniactwo, srebrna biżuteria amerykańskich motocyklistów z lat 70… Pierścienie i sygnety od zawsze zdobiły męskie dłonie.
Symbolicznie lub funkcjonalnie zaangażowany, jednocześnie jako element ozdoby, instrument potwierdzenia władzy i modny dodatek pierścień męski przyjmuje wiele ról, podpisuje dokumenty, zawiera eliksiry, jednoczy, gra i oszukuje. Sygnalizuje szlachetność rodu poprzez herb, uosabia bunt, wyraża marginalność lub przekazuje przesłanie mądrości poprzez np. memento mori.
Wizualna i cielesna bliskość pierścienia z osobą go noszącą nadają mu również wyjątkowy status, którym cieszy się od wieków zarówno w męskiej, jak i kobiecej formie.
Unikalna kolekcja od Yves Gastou
Yves Gastou od dzieciństwa uwielbiał męską biżuterię. Był pierwszym antykwariuszem, który zestawił francuskie i włoskie meble z lat 40-tych, 50-tych i 70-tych z emblematycznymi dziełami wzornictwa z lat 80-tych, od Sottsassa i Mendiniego po Kuramatę, a także zapalonym kolekcjonerem męskich pierścieni. Pierwszymi, które go zafascynowały, były pierścienie ludzi kościoła, których obserwował jako dziecko w drodze na mszę w Carcassonne.
To właśnie w Saint-Germain-des-Prés w Paryżu, gdzie mieszkał i pracował przez ponad trzydzieści lat, zgromadził swoją niezwykłą kolekcję, która dziś wygląda jak współczesny gabinet osobliwości.
Aby to zrobić, kierował się pragnieniami serca i pasją, tworząc asortyment tak rzadki, jak i eklektyczny, pierścienie biskupów i cesarzy spotykają się w jego upodobaniach z pierścieniami motocyklistów i rockmanów.
Liczne źródła zaopatrzenia, od pchlich targów po publiczne wyprzedaże, od jubilerów po podróże i spotkania, pozwoliły mu zgromadzić ponad tysiąc pierścieni z różnych okresów i o różnym pochodzeniu: kamee, memento mori, pierścienie antyczne, współczesne, pierścienie kościelne, artystyczne… Jego wyjątkowa kolekcja jest rzadkim świadectwem społecznej, politycznej, ekonomicznej i artystycznej roli męskiej biżuterii.
Wrażliwa na artystyczny i oryginalny charakter kolekcji Yves’a Gastou, École des Arts Joailliers poświęciła jej wystawę w Paryżu w 2018 roku, prezentując wybór 600 egzemplarzy. „Przyćmiony przez kobiecy przepych, męski pierścień odkrywa tu na nowo swoją wielkość w obfitości, która przemawia do oka, duszy i serca” – przypomniała Marie Vallanet-Delhom, prezes École des Arts Joailliers.
Wystawa ta stała się tematem książki pod tytułem „Bagues d’homme” (Albin Michel).